Asiak­kaa­na meillä

Näkövammaisuus vaikuttaa hierojan, kuntohoitajan ja fysioterapeutin työssä lähinnä asiakkaan havainnointiin ja tutkimiseen. Koska hoitaja ei välttämättä voi havainnoida esimerkiksi asiakkaan ryhtiä tai liikkumista silmämääräisesti, tutkiminen ja hoito painottuvat käsillä tekemiseen.
Hoitaja käsittelee molemmin käsin selinmakuulla makaavan asiakkaan vasenta alaraajaa.

Tällä sivulla

”Todella monet asiakkaat sanovat, että näkövammaisella on herkemmät sormet kuin näkevällä hierojalla. Me havainnoimme tosiaan enemmän käsin kuin näkevät ihmiset”, kertoo hieroja Medina Omeragic.

Myös kuunteleminen ja läsnäolo on asiakaskohtaamisissa tärkeää. Asiakkaat voivat kokea, että näkövammaiselle ammattilaiselle on jopa helpompi tulla kuin näkevälle.

”Asiakkaalla voi olla vaikea suhde omaan kehoonsa, tai hän arastelee näyttää itsensä vähissä vaatteissa. Olen monesti kuullut, että näkövammaiselle on helpompaa tulla, koska me emme samalla tavalla katso tai tarkkaile asiakasta”, kertoo Medina Omeragic.

Asiakkaan ei juuri tarvitse erikseen huomioida ammattilaisen näkövammaa. Työarjen rutiinit hoituvat näppärästi esimerkiksi saavutettavien ajanvaraussovellusten, laskutuslaitteiden ja muiden teknisten apuvälineiden avulla. Monella on käytössään myös esimerkiksi yrityksen omat nettisivut tai Facebook-sivut.

Hoitaja asettaa TENS-sähköhoitolaitteen elektrodit selinmakuulla makaavan asiakkaan vasemman etureiden alueelle.

Osalla hoitajista on hoitotilassa mukanaan opaskoira. Jos olet tulossa asiakkaaksi ensimmäistä kertaa, hoitaja varmistaa sinulta, ettei opaskoiran läsnäololle ole estettä. Opaskoira lepää hoitohuoneessa omalla paikallaan. Jos haluat tervehtiä koiraa, varmistathan ensin hoitajaltasi, että se sopii hänelle.

”Erään asiakkaani kanssa olemme sopineet, että hoidosta ensimmäinen kymmenen minuuttia on varattu koiran rapsuttelulle ja makupalojen antamiselle”, nauraa fysioterapeutti Georg Schleifer, jolla on hoitohuoneessa mukana opaskoira Erkko.

Musta labradorinnoutaja makoilee vuoteellaan hoitohuoneessa.

Palvelutilanteessa toimiminen

Arvostamme kovasti, kun...

  • Tervehdit ääneen.
  • Puhut suoraan näkövammaiselle, et esimerkiksi avustajalle tai opaskoiralle.
  • Kiinnität tarvittaessa näkövammaisen huomion koskettamalla kevyesti häntä vaikkapa käsivarteen.
  • Annat tuotteet näkövammaisen käteen.
  • Kerrot yksityiskohdista, joita ei voi tunnustella.
  • Maksutapahtumassa annat kortin tai rahat näkövammaisen käteen ja kerrot, mitä ne ovat.

(Näkövammaisten liitto: Kun kohtaat näkövammaisen- Ulkoinen linkki)

 

Asiakas hoitaa maksua kännykällään hoitajan pidellessä maksupäätettä käsissään.

Pitkien perinteiden ammatti

Tiesitkö, että näkövammaisten työskentelyllä fysioterapia-alalla on Suomessa pitkät perinteet? Suomen Sokeain Hierojain Yhdistyksen perustamisesta päätettiin jo vuonna 1927. Voit lukea työmme ja yhdistyksemme historiasta lisää täältä:

FANin historiaa- Ulkoinen linkki

Hoitaja käsittelee vatsamakuulla makaavan asiakkaan paljaita jalkapohjia.

Näkövammaisuus on laaja käsite

Näkökyky voi heiketä monesta eri syystä. Hierojan, kuntohoitajan tai fysioterapeutin näkökyky voi siis olla osin heikentynyt tai vastaavasti se voi puuttua täysin. Näkövammaisena pidetään henkilöä, jonka näkökyvyn alentumisesta on huomattavaa haittaa jokapäiväisessä elämässä. Voit halutessasi lukea lisää näkövammaisuudesta Näkövammaisten liiton sivuilta:

Näkövammaisuus- Ulkoinen linkki

Kun kohtaat näkövammaisen- Ulkoinen linkki

Liukuvia hoitopöytiä ja muita arjen sattumuksia

Näkövamman kanssa eläminen tarkoittaa luonnollisesti myös sitä, että välillä sattuu ja tapahtuu. Se voi tarkoittaa esimerkiksi huonekaluihin törmäilyä tai haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Elämää ei kuitenkaan tarvitse ottaa niin vakavasti. Georg Schleifer muistelee:

"Erään hierojamme luona kävi säännöllisesti hentokokoinen nainen, joka kuitenkin aina toivoi, että häntä hierottaisiin kovemmalla otteella. Kerran hieroja päätti, että tänään sitten otetaan kovemmat otteet käyttöön. Hän otti vauhtia hoitopöydän luo, mutta vapauttikin jalallaan huomaamattaan hoitopöydän pyörien jarrun. Siinä ei mennyt kuin puoli sekuntia, ja asiakas oli liukunut seinään. Asiakkaalle ei onneksi käynyt mitään!"

Hieroja Medina Omeragic kertoo toisen esimerkin oman työuransa varrelta:

”Kerran istuin taukotilassa työkavereideni kanssa ja rupesin pärisyttelemään huuliani, siis ikään kuin soittamaan niillä melodiaa. Yhtäkkiä kuulin jonkun sanovan: ”Hei, minulla oli aika.” Asiakas ilmeisesti näki nolostuneen ilmeeni ja kysyi, tuliko hän pahaan aikaan. Teki mieli vastata, että juu, keskeytit minun huulirokkisooloni! Onneksi hän oli työkaverini asiakas eikä minun. Mutta näitä sattuu ja tulee aina sattumaan. Ehkä se on juuri se elämän suola.”


Sivu päivitetty